Een professioneel logo voor je bedrijf. Zelf doen of uitbesteden?
Je bent startende ondernemer en je wilt je onderscheiden met een professioneel logo voor je bedrijf. Waar moet een professioneel logo aan voldoen? Kun jij zelf aan de slag of kun je het beter uitbesteden? Hoe vind je een ontwerper die jou verhaal begrijpt? Tussen de vele logo makers en aanbiedingen op het internet, kun je verdwalen en daarom zet ik wat tips en voordelen op een rij, dan weet jij wat je te doen staat voor een goede start.
Wat is een professioneel logo
Een professioneel logo en/of beeldmerk is een onderdeel van je visuele identiteit van je bedrijf. Samen met je berichtgeving en je klantbeleving vertel het jouw verhaal. Een professioneel logo onderscheidt zich door de volgende kenmerken: Doordacht, Uniek en Eenvoudig.
Waarom is het belangrijk om een goed logo te hebben
Elk bedrijf is uniek en wil graag onderscheidend zijn voor nieuwe opdrachtgevers. Heeft je logo de volgende 5 kernwaardes (zie afbeelding) dan valt jouw professionele logo zeker op bij je doelgroep.
Voordelen zelf doen
Een professioneel logo zelf maken is natuurlijk op ‘eigen risico’, dat klinkt als een uitdaging en dat is het ook.
En het zelf doen, heeft ook zijn voordelen:
- Wanneer je zelf de kennis en de tools in huis hebt, kun je zelf een bedrijfslogo maken.
- Je kunt direct aan de slag.
- Je bespaard op investeringskosten.
- Je hebt genoeg tijd om het zelf te doen.
- Je kent wel een vriendin of buurman die het graag voor je doet.
- Als je het niet erg vind, en je logo niet persé uniek hoeft te zijn, of tijdelijk is, kun je altijd nog
met logomakers op het internet, zelf je logo in een half uur maken, en kun je het logo
later alsnog laten restylen en/of het ontwerp uitbesteden.
Tips om zelf een professioneel logo te maken
Ga je zelf aan de slag en heb je enige voorkennis en de benodigde tools, dan moedig ik je aan om je eerst te verdiepen in het ontwerpen van een logo. Deze punten kunnen je helpen:
- Schrijf je verhaal van je bedrijf
Bedrijven kopen eerder bij bedrijven waar ze zich mee kunnen identificeren.
Je doelgroep verbind zich eerder met je verhaal dan je product of dienst. - Leer je doelgroep kennen
Wie is je ideale klant en waar bevinden zij zich, schrijf dit op? - Doe inspiratie op
Kijk eens hoe andere bedrijven in dezelfde branche een logo toepassen,
je ontdekt dan welke elementen jou en je doelgroep aanspreken. - Maak een moodboard
Maak een overzicht van alle elementen die je wilt gebruiken (op papier of in je computer).
Je kunt bv. ook in Pinterest een moodboard maken. - Schets en werk je ideeën uit
Maak het jezelf niet te moeilijk, maak schetsen en werk je ontwerpen uit (minimaal 2 varianten)
op de computer in een vector tekenprogamma. Dan kun je het logo later schalen in elke formaat.
TIP: Maak een woordlogo, het is eenvoudiger om dit zelf te maken
en dient goed om een serieus merkidentiteit op te bouwen. - Gebruik niet te veel details, LESS IS MORE!
Maak je gebruik van een beeldmerk (symbool), dan hoef je niet letterlijk te vertalen wat je aanbied.
Zorg er voor dat woord en beeld makkelijk te herkennen is en de juiste emotie oproept bij je doelgroep. - Wees consistent
Gebruik consistent in je logo en al je visuele uitingen; 2 lettertypes en maximaal 3 hoofdkleuren. - Print je logo uit
Beoordeel je zelfgemaakte logo op papier en check of het logo goed leesbaar is
b.v. op een briefpapier en bij een groter formaat. - Speel open kaart
Betrek je doelgroep bij je ontwikkeling van je logo of overleg je zelfgemaakte logo
met iemand die je bedrijf of je verhaal goed kent. - Zet de puntjes op de i en maak je logo definitief
Neem de goede tips mee en maak je logo klaar en check je ontwerp op de 5 kernwaardes.
Maak ook alvast een variant in zwart/wit en bewaar tevens het beeldmerk los. - Pas je logo toe op je visuele uitingen
Pas het logo in de juiste verhouding toe op al je visuele uitingen bv. briefpapier, social-media banners en website.
Of download de volledige checklist (onderaan de blog) voor het zelf maken van een professioneel logo.
Voordelen uitbesteden
Je kunt een logo natuurlijk ook laten maken door een freelancer of professioneel ontwerper. Dat heeft enkele voordelen.
- Het scheelt je veel tijd.
- Een briefingproces, in samenwerking met de ontwerper, maakt je visuele identiteit en doelstelling duidelijker.
- Een ontwerper is expert in zijn vakgebied en komt mogelijk met verassende logo voorstellen, waar je zelf niet aan had gedacht.
- Je hebt geen omkijken naar ingewikkelde bestanden en tekenprogramma’s. De bestanden die je ontvangt kun je direct toepassen.
- Een professioneel logo alleen is niet genoeg, de ontwerper kan meedenken en helpt je graag om je merkidentiteit in stappen uit te bouwen bv. je huisstijl, banners voor social media, website, een bedrijfsfolder of verpakkingen.
- Ontwerpers werken vaak samen met experts in hun netwerk, zoals een drukker, schrijver, fotograaf, illustrator, marketeers, websitebouwers en internet specialisten en dat scheelt zoeken naar experts.
- De kans bestaat dat de ontwerper affiniteit heeft met je bedrijf en extra advies kunt geven over zaken waar je aan kunt denken. Met een expert naast je bedrijf vergroot je de kans om sneller in te spelen op de markt.
- Je voelt je een stuk zekerder met een uniek en professioneel logo dat is afgestemd op je bedrijf.
Tips om op te letten als je het uitbesteedt
- Vraag één of meerdere offerte’s aan.
- Maak kennis met ontwerpers, bekijk de portfolio’s, lees de blogs en krijg een indruk welke ontwerper jouw idee goed zou kunnen vertalen.
- Spreek of ontmoet elkaar. Dan weet je sneller of het klikt, een gesprek is altijd vrijblijvend.
- Om een goed beeld van je bedrijf te krijgen, vraagt een goede ontwerper naar het verhaal van je bedrijf, je doelstelling en doet onderzoek naar je doelgroep, zonder deze gegevens is het onmogelijk om een succesvol merk te creëeren.
- Bij ontwerpers of freelancers is het altijd goed om met elkaar af stemmen, voor het te behalen eindresultaat.
- Voor elk social media kanaal of drukwerk gebruik je verschillende formaten, dus vraag om een logo in zwart wit + alleen beeldmerk + je professionele logo in kleur en voor internet een jpg + png formaat.
Wat kost uitbesteden?
‘Hoeveel kost een logo ontwerp?‘ is misschien wel één van de meest gestelde vraag, tijdens een briefingsproces. Het is ook een vraag die moeilijk te beantwoorden is, aangezien elke ondernemer andere behoeften en vereisten heeft. De mogelijkheden om een logo te laten ontwerpen zijn eindeloos, het is meer de vraag: Hoeveel waarde hecht je aan een professioneel logo voor je eigen bedrijf en wat heb je te besteden?
Mogelijkheden | Investering | Opmerking |
Zelf het logo maken | GRATIS – € 30,- | Mogelijk kost het wat frustratie en kostbare tijd. Je kunt je logo later altijd nog laten ontwerpen of restylen. Risico: Bij een ‘net niet logo’ ben je duurder uit, je mist niet alleen omzet, maar ook klanten. |
Online logo ontwerp websites | € 30,- – € 350,- | Op internet vind je genoeg aanbieders om een logo te laten maken. Check de prijs goed en vraag in elk geval of revisie’s + je logo’s in diverse formaten, bij de prijs zijn in begrepen? Je wilt wel graag voor een logo betalen, als je zelf ook tevreden bent. Nadeel is dat je bij sommige logomakers; – eerst een account aan moet maken om iets te kunnen doen, – ontdek je dat de prijs iets duurder uitvalt, – dat je resolutie van het logo te laag is en dus alleen geschikt is voor internet. |
Ontwerper of freelancer | € 350,- – € 1200,- | Een ontwerper of freelancer met ervaring, weet exact hoeveel tijd nodig is om een professioneel logo te ontwerpen, om dat resultaat te boeken dat jij voor ogen hebt. Vaak bied de ontwerper meer aan dan alleen een professioneel logo, omdat een merkbeleving niet zonder visuele uitingen kan. |
Reclame bureau | vanaf €1200,- | Denk jij in het groot en wil je niet alleen een professioneel logo? Ga je voor een complete visuele identiteit en marketingplan? Dan is het raadzaam om een erkend reclamebureau in te schakelen. De meeste reclamebureaus werken met meerdere designers, wat vaak een pré is, vooral omdat zij intern met meerdere personen de keuzes kunnen overleggen. Je investering valt wat duurder uit, maar dan ben je wel direct klaar. |
Tip!
Hou de communicatie transparant
en spreek altijd een vaste prijs af!
Doen wat goed voelt voor jou
Of je nu waagt aan een zelf ontworpen logo of een professioneel logo laat ontwerpen. Belangrijk is dat jij als ondernemer je merkidentiteit gaat opbouwen, zodat jij je expertise kan delen en vermenigvuldigen. Met een professioneel logo maak je een goede start met je bedrijf en bouw je bestaansrecht op. Doe, wat je te doen hebt!
Vind je bovenstaande blog waardevol?
Wil je mij laten weten, welke tips waardevol voor je zijn of heb je nog een vraag?
Je reactie/vraag is welkom.
Ga jij zelf aan de slag? Met het ontwikkelen van een logo voor je bedrijf, download dan de GRATIS checklist! Een gratis checklist, die je stapsgewijs door de ontwikkeling helpt en inzicht geeft in het zelf maken van je professioneel bedrijfs logo. | Fout: Contact formulier niet gevonden. |
Auteur blog: Monique van Kessel
VANKESSELDESIGN.NL
Grafische vormgeving voor authenticiteit
Logo & huisstijl | website design | grafische vormgeving | infographics & illustraties
Comments are closed.